Закарпатські роми у Львові. Ми змусимо їх піти, але що потім?

27836 4
Кочові роми – ознака туристичних міст. Шкода, що із їхнім свавіллям бореться не влада, а люди з газовими балончиками.
Фото: postmaidan.info

Фото: postmaidan.info

Нещодавно співробітницю «Твого міста» мало не пограбували в центрі Львова – лише попередження випадкових свідків урятувало речі з її наплічника, який непомітно розстібнула групка ромських дівчат. Раніше роми пограбували на площі Ринок співробітницю Львівської міської ради Соломію Короненко, яка відповідає за промоцію міста. Поліція традиційно безпорадна, тож за боротьбу з ромською злочинністю на вулицях міста беруться активісти. Львівська політологиня Ярина Боренько, яка займається питаннями освіти з прав людини і демократії, вважає, що проблему розв’язувати потрібно, але навряд чи силовими методами.

Я бачила ромів, які захистили дисертації, і тих, яких батьки кинули ще немовлятами. Тих, які вчилися в Будапешті й говорять рафінованою англійською, і тих, які живуть на вокзалі. Тих, які ходили до школи, тих, які співають фальшивими голосами баптистські пісні, і які вішаються липкими руками на плечі й випрошують гроші.

А ще я колись познайомилася з ужгородським бароном Сашею, який розповідав, як збирає дітей по халупах і веде до школи. Саша був у простих штанах, у сорочці з закоченими рукавами, він швидко жестикулював і переконував, що якщо ромських дітей зібрати просто на вулиці, то можна навчити їх математики, малюючи приклади на запилюжених машинах або просто на землі. Одне слово, Саша був дуже прикольний барон. У політиці таких до жодних стратегувань не допускають. А варто було б, бо такі як Саша могли б щось придумати, що ж нам у Львові робити.  

Напевно, треба було б грати на випередження, ще кілька років тому, коли раптом почалося полювання на викрадачів білявого ромського хлопчика, якому чомусь три роки підряд було три роки, і який ніяк не міг вирости. Тоді у гру вступили активісти, яких виплеснув на берег Майдан, і які щиро хотіли навести порядок. Але не вміли і не вміють думати іншими категоріями, аніж «виселити», «набити морду», «спалити табір» або просто щось зробити, щоб ромів не було.

Ну, принаймні, коли спалили табір на Конюшинній, це був знак, що тема закручується в медіа, що починається істерія, і що групи ромів із Закарпаття справді вішаються на перехожих, залізають у сумки, випрошують гроші, а поліція нічого не може або не хоче зробити.

Читайте також: Депутат ЛМР пропонує вивезти ромів зі Львова на Закарпаття

Чим Львів особливий? Львівські осілі роми мають реєстрацію і не живуть у концентрованих поселеннях. Спогади про «Індію» –  це лише спогади. Суспільна агресія сконцентрована виключно на приїжджих, які походять із іншого соціального клану, і ставлення до яких із боку осілих ромів таке ж саме бридливе, як і в будь-кого іншого. Тому львівські роми ніколи їх не захистять і не втручатимуться в ситуацію, хіба якийсь міжнародний фонд скаже їм провести круглий стіл або написати відозву. Усе перетворюється на змагання між активістами, яке веде до глухого кута – недільна заява Коаліції ромських неурядових громадських організацій України «Стратегія 2020» акцентує на посиленні антиромських настроїв, чим викликає агресію в людей, які вважають себе так само незахищеними перед дрібними грабіжниками. Ніхто не візьме на себе сміливість визнати, що причиною антиромських настроїв є конкретні ситуація, яка стала занадто явною – на фотографіях і відео активістів фігурують одні й ті самі люди, яких неодноразово затримувала поліція, і відпускала, пояснюючи, що ті не мають документів і не розуміють мови. Така відповідь поліції будить ще більшу агресію – люди просто не розуміють, чому їх за крадіжку обов’язково покарають, а інших – ні.

У Львові табір з’явився після того, як його витіснили з Києва. Якщо його витіснять зі Львова, роми з’являться в іншому місті. І якщо ця «снігова куля» закрутиться, то дійти може до того, що витісняти не буде куди. Тоді почнуть громити.  

Коли є проблема і немає нікого з влади, хто може її вирішити, цілком закономірно, що за справу беруться ті, хто самі наділяють себе владою. Чомусь ми називаємо таких людей активістами.  Вони знають, що можна користатися газовими балончиками і не можна – електрошокерами, вони декларують, що не збираються нікого бити, різати чи палити. Задекларована мета групи Л.О.В.Ц.І. – фіксувати, здавати в поліцію, захищатися, хоч треба й визнати, що в цю спільноту часто закидаються пропозиції до більш насильницьких дій. Формально ми можемо навіть сказати, що все відбувається у правовому полі. Насторожувати може інше: такі процеси супроводжуються узагальненнями і словами, які стосуються ширшої групи людей. Тому, якщо наші кочівники таки покинуть Львів, активісти можуть увійти в смак і знайти собі іншу жертву. І вони це зроблять, адже матимуть імідж «рятівників» і захочуть рятувати світ далі. Так уже було з групою «Варта-1». Більше того, з суботи настрої групи дещо змінилися – все менше згадок про «діяти в правовому полі» і все більше агресії. Після згадуваної заяви Коаліції і матеріалів, де наводяться скріншоти з дискусій у групі, у яких присутня як мова ворожнечі, так і заклики до насильства, а інколи й до самосуду, активісти відчули «смак крові». Мотивацію до дій отримали прихильники радикальних дій, адже голоси тих, хто пропонував не переступати закон, чомусь ніхто не помітив.  

Львів – місто особливе. Тут заведено закривати соціальні проблеми фінансовими вливаннями і уникати розробки інструментарію задля зняття суспільної напруги. Львів не має ані соціальної стратегії, ані стратегії роботи з громадянським суспільством, ані дуже багатьох інших речей, пов’язаних з гуманітарною сферою. Львів будує собі візерунок відкритого для світу міста, куди можна отак приїхати й відразу інтегруватися. Але щойно на поверхню випливає гострий суспільний запит, як от дати людям особисту безпеку в центрі міста, відкрите місто дуже швидко стає закритим. Уся туристична стратегія й позиціонування себе як культурної столиці не враховує простої закономірності: якщо місто привабливе для багатих, воно привабливе й для бідних; якщо сюди їдуть випити кави, то обов’язково з’являться й ті, які вкрадуть у вас гроші, які ви призначили на каву. Кочові роми – це ознака туристичних міст. І дуже шкода, що в місті, яке позиціонує себе як європейське, героями стають ті, яким важливо знати про законодавчі межі використання газового балончика і електрошокера.

У липні минулого року Львів вже був у центрі уваги. Після того, як згоріло стихійне поселення ромів на Конюшинній, до нас приїхав десант ромських активістів і Міжнародного фонду «Відродження». З новини ми можемо дізнатися, що на черговому круглому столі напрацьовувалися «шляхи системного вирішення ситуації» і «налагодження співпраці з громадою і поліцією». На жаль, ніяких результатів таких напрацювань ми й далі не знаємо.  І сьогодні ми справді у глухому куті: не залишається нічого іншого, як створити для невеликої групи людей, які загрожують нашій безпеці, такі умови, щоб вони пішли. Але не варто забувати: якщо раптом у тій ситуації у нас намалюється труп із ножем у спині,  репутаційні втрати будуть дуже серйозні.

Напевно, тут активізм потрібний. Але це питання мали б вирішувати люди, які вміють бачити межу між «можна» і «не варто». Інколи мені здається, що таких уже й не лишилося. А про рекомендації, які дає поліція, ви можете прочитати самі.

Авторська колонка є відображенням суб’єктивної позиції автора. Редакція «Твого міста» не завжди поділяє думки, висловлені в колонках, та готова надати незгодним можливість аргументованої відповіді.

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

 


Читайте також:
Новини від KINOafisha.ua.
Загрузка...
Загрузка...
Кінотеатр Планета кіно IMAX (Львів).

Коментарі (4)

Додати коментар
1 Лютого, 2018 23:32
Микола Будьте обережні. Ці дівчата ромські, полюють в трамваї на Сихові. Їдуть в час пік з Угорської до кінотеатру, і назад. Так по колу.
29 Січня, 2018 17:28
viole МИ ЗМУСИМО ЇХ ПІТИ, АЛЕ ЩО ПОТІМ?------
Потім - жити буде безпечніше.
29 Січня, 2018 11:22
Ярослав Хто придумав циганів називати " роми"? В німецькій - цигойнер, в російській цигане і т.д. Спробуйте перекласти в гуглі роми, отримаєте щось з римської імперії або напитку. І лише циган нормально перекладається.
29 Січня, 2018 08:16
Сергій. Відпускають, бо ті не мають документів і не знають мови. А відколи це стало підставою для звільнення від кримінальної чи адміністративної відповідальності? Це лише говорить про непрофесіоналізм і безпорадність реформованої поліції. Роми - ознака туристичного міста. То поселіть їх у найдорожчому готелі і банер величезний повісьте - шановні туристи, тут живуть ті, хто вас вже пограбував, або обов'язково пограбує. Це наша фішка.
В якій країні для ромів діють окремі закони?! Закон або є, або ні. І піснями про "реформи" його не заміниш.
Чому це повинні вирішувати активісти?
Їм би також пасувало у вільний час випити запашної кави та відпочити.
Щось не те в королівстві Львівському.