Фото: Національний музей у Львові
Національний музей у Львові імені митрополита Андрея Шептицького започаткував проєкт «Модест Сосенко (1875–1920). Пізнай. Зрозумій. Збережи», у межах якого створять фотоархів збережених стінописів та іконостасів авторства Модеста Сосенка, видадуть монографію про митця і каталог його творів зі збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. Про це Tvoemisto.tv повідомили організатори.
Читайте також: Знищили і скопіювали. Що зараз у церкві в Славську, де вже немає розписів Сосенка
Зараз команда проєкту фотографує іконостаси і розписи Модеста Сосенка на п’яти об’єктах у Львові, Дрогобичі, Золочеві, в селі Підберізці та селі Поляни. Зібраний фотоархів (близько 2500 світлин) використають для ілюстрації монографії, а також розмістять на сайті проєкту. Реалізація проєкту відбувається за підтримки Українського культурного фонду.
Фото: Національний музей у Львові
«Мистецька спадщина Модеста Сосенка донині не мала цілісного представлення. Зокрема, довгий час ігнорували доробок художника в ділянці сакрального мистецтва. Перші дослідження власне храмових робіт митця припадають на початок 1990-х років. Тоді було виявлено нефахове втручання в оригінальні розписи Модеста Сосенка у церкві Успіння Пресвятої Богородиці в селищі Славському на Львівщині. У такому стані пам’ятка перебувала до травня 2019 року, коли стінопис безповоротно знищили. Цей випадок викликав резонанс у професійних мистецьких колах і медіа й актуалізував питання відповідального ставлення до національної культурної спадщини», – кажуть організатори.
Читайте також: «Апостолів» Сосенка із Славська привезли на реставрацію до Львова
Модест Сосенко (1875–1920) – український художник, який своєю професійною діяльністю доклався до відродження національного мистецтва на початку ХХ ст. Як перший стипендіат Андрея Шептицького підтримував близькі стосунки з Владикою впродовж цілого життя і поділяв погляди свого мецената на шлях розвитку новітнього релігійного малярства. Завдяки сприянню Митрополита, після закінчення Краківської школи образотворчих мистецтв Модест Сосенко продовжив навчання в мистецьких академіях Мюнхена та Парижа. Найважливіший внесок митця з багатогранним талантом в історію української культури – це праця в ділянці монументального і станкового сакрального мистецтва, де він виявив себе як новатор. Упродовж 1906-1913 років Модест Сосенко виконав розписи та іконостаси у понад десяти храмах Галичини, в яких першим випрацював і утвердив своєрідний авторський стиль, що синтезує візантійські традиції, західноєвропейські здобутки й багату національну орнаментику. Втім донині збереглася лише незначна частина цих пам’яток. Церкви, які оздобив художник, зазнавали пошкоджень під час двох світових воєн, у радянський період і навіть у наш час.
За заповітом митця вся його спадщина – а це живописні та графічні твори, сотні підготовчих матеріалів до авторських монументальних робіт, особистий архів, що містить фотографії, записники й листи Сосенкових рідних і друзів – перейшла до Національного музею у Львові. Її доповнюють картини митця, які подарував музею його основник митрополит Андрей Шептицький або які закуплено в 1920-х і 1960-х роках. Нині Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького володіє найбільшою музейною колекцією творів Модеста Сосенка.