«Змінилося би все». Чи зможуть українці святкувати Різдво 25 грудня

3158 0
Чому Різдво святкують у різний час? Чи можна уніфікувати дату святкування, що заважає цьому і чи є принципові відмінності у даті святкування? Щоб відповісти на ці питання, Tvoemisto.tv поговорило із священниками Римсько-католицької, Української греко-католицької та Православної церков та з докторкою філософських наук.

Ніхто не хоче відмовитися від своїх традицій

Святкування Різдва під час двох різних дат – це питання двох різних цивілізаційних підходів, вважає докторка філософських наук, професор, завідувачка відділу філософії та історії релігії Інституту філософії імені Г. С. Сковороди НАН України Людмила Филипович. За її словами, спочатку реформу календарів провадили, щоби усунути невідповідність між церковним та астрологічним календарем.

«У цьому питанні ми маємо два цивілізаційних підходи. Західні християни вважають, що Різдво варто святкувати з 24 на 25 грудня. Це пов'язано із календарною реформою, яку у 1582 році провів Папа Римський Григорій XIII, коли була невідповідність астрологічного і церковного календаря. Ця різниця зараз складає 14 днів», – каже Людмила Филипович.

Християни Східного обряду не пристали на реформу календарів та продовжують святкувати Різдво за старим стилем через містичне сприйняття Різдва, говорить професор.

«Східні християни не пристали на цю реформу і продовжують святкувати Різдво по старому календарю. Передусім можна сказати, що це сталося через різницю Західної та Східної ментальності. Західна орієнтована на модернізм, прагматизм і практицизм. Східна є свого роду містичною. Деякі представники християнського Сходу можуть знаходити в цьому особливі символи і навіть вважати, що якщо зміниться дата, то Христос не народиться», – розповідає Филипович.

Святкувати Різдво у якусь одну дату проблемно, бо Україна є на кордоні різних країн та цивілізацій, говорить Людмила Филипович. За її словами, на зміну дати не пристануть ні Східні християни, яких в Україні більшість, ні Західні.

«Об’єднати ці дві дати ми ніяк не можемо, бо Україна є межовою країною, де завжди існували і зустрічалися різні традиції. Західнохристиянська і східнохристиянська зокрема. Ніхто не хоче відмовитися від своїх традицій. Західні християни не хочуть, бо їм вона вважається більш практичною та поширеною у Західному світі, а східняки будуть насмерть стояти, щоби це у жодному разі не відбулося, бо будуть казати, що тим самим вони втрачають свою ідентичність.

Україна – це країна з переважанням православного обряду. У нас із 37 тисяч всіх зареєстрованих релігійних громад до власне східного християнства належать 25 тисяч. Грубо кажучи, це ⅔ громад. Відповідно, обряди святкуються за старим стилем. При тому що ⅓ включає в себе й мусульман, іудеїв та різні інші меншини», – каже докторка наук Людмила Филипович.

Примусове запровадження однієї дати може призвести до обурень частини християн, і тому робити це не варто, говорить Людмила Филипович. Водночас, за її словами, частина греко-католиків у країнах Заходу святкують за Григоріанським календарем.

«Насильницько впровадити 25 грудня не вийде. Це може призвести до неприйняття, відторгнення, боротьби. Проте не вся Греко-католицька церква святкує за Східною традицією. Синод УГКЦ прийняв рішення, що греко-католики західноєвропейських країн мають перейти на так званий католицький календар і святкувати Різдво з 24 на 25 грудня. Так святкують греко-католики у Італії, Іспанії та Португалії. Це рішення прийняли, щоби не випадати із загальної тенденції», – говорить професор. 

Очікувати, коли уніфікуються дати святкування і при цьому нічого не робити, є рисою пострадянської людини, вважає Людмила Филипович. Вона впевнена, що ініціатива має походити передусім від простих вірян.

«Більшість людей чекає рішення, чи постанови від якоїсь абстрактної ЦК чи Пленуму. Варто працювати над тим, щоби витиснути нашу совєтскість та проявити ініціативу знизу, заанґажувати священників. Вони, у свою чергу, мають звертатися до ієрархів, а ті приймати рішення на всю Церкву та Україну», – каже Филипович.

 Бар'єр між цивілізаціями сьогодні є безглуздим

Всі християни святкують Різдво 25 грудня, лише за різним стилем, говорить отець Олександр-Август Чумаков із ордену салезіян УГКЦ, колишній духівник Львівської богословської семінарії Святого Духа. За словами отця, розбіжність із календарями створили штучно, щоби відокремити Східну Європу від Західної.

«Треба наголосити, що усі християни святкують Різдво 25 грудня, лише за різним стилем, ніхто не святкує 7 січня. Просто за старим стилем це 25 грудня. Після того, як минули століття, потрібно було б впорядкувати ці дати. Ця розбіжність з датами виникла штучно. У XVI столітті це було цивілізаційним бар'єром для відокремлення Західного та Східного світу в епоху сварок та війн. Тоді вся Європа, католицтво та православ’я між собою чубилися», – каже отець Август. 

Штучне розділення давно перестало існувати, і якби не Covid-19 багато українців зустрічали би Різдво 25 грудня в Європі, вважає отець Август.

«У наші часи ці межі давно вже перестали існувати. Якби не епідемія Covid-19, то десятки тисяч українців зустрічали б Різдво у Європі. Бар'єрів немає, зокрема й цивілізаційних. Ми затвердили свою приналежність до Європи. Немає сенсу залишатися в старому стилі, якого не дотримується ніхто, у тому числі й священнослужителі православної церкви. На сьогодні майже максимальна більшість православних церков перейшла на григоріанський календар. Вони святкують Різдво 25 грудня за новим стилем. І ніхто з них не вважає, що через це якимсь чином православ'я може опинитися під загрозою», – каже отець Олександр-Август.

Перейти на святкування Різдва під час уніфікованої дати буде важко, тому що проти України ведеться гібридна війна і цей привід може бути використаний для роздмухування конфліктів, каже отець Олександр-Август Чумаков. 

«Зараз про те, що юліанський календар – це старий стиль, ніхто вже не пам'ятає по-справжньому. Колись не від Бога, а від людей поставлений бар'єр між цивілізаціями, на сьогоднішній день є безглуздим. Проте буде дуже важко впорядкувати ці дати. З одного боку, люди звикли до певної дати – 7 січня. З іншого боку, всі розуміють, що ми живемо під час гібридної війни. І ворожа пропаганда зробить усе, щоб сказати, що Україна продалася католицтву. Для того, щоби розхитати та налаштувати українців проти себе самих, буде використаний зокрема й цей привід», – говорить отець.

Змінилося би все...

Святкування Різдва 25 грудня – символічне, позаяк в перші століття християнства християни прагнули витіснити язичницькі вірування, які відзначали в той же день, говорить отець Павло Одуй, священик костелу святого Антонія у Львові із ордену конвентуальних францисканців.

«25 грудня – це символічна дата. Це перший день, коли тривалість світлового дня в добі перестає зменшуватися. В античні часи в цей день було поганське свято – народження бога сонця. Християни хотіли протиставити цьому Ісуса Христа. Зокрема, Він згадується як Світло Справедливості, Світло Світу, Світло для освячення поган. Зокрема апологети перших віків християнства, святий Юстин та Тертулліан пояснюють, що Христос – це правдиве світло, яке перемагає темряву», – говорить отець Павло Одуй. 

Святкування Різдва на початках християнства не було, воно почалося з IV століття. Натомість відзначалося Богоявлення, розповідає отець Павло Одуй.

«Саме свято Різдва Христового взагалі не було яскраво присутнє на початках християнства. Таким було Богоявлення, яке у латинському обряді святкується 6 січня. Його відзначали більше. Святкування Різдва Христового започаткувалося у IV столітті. Але цей день теж є більш умовний, а не точно 25 грудня. Тому що ні в Євангелії, ні в інших інших джерелах не говориться про Народження Ісуса в якийсь конкретний день. Народження Ісуса визначає Нову еру. Але насправді і у цьому є похибка. Укладачі помилилися на сім років. Тобто Ісус народився за сім років перед Ісусом», – каже отець Павло.

Рішення щодо зміни дати святкування – політичне, вважає отець Павло. Однією зміною дати святкування Різдва обмежитися не вийде, а чи Східна церква пристане на зміну всього календаря – сумнівно, каже отець Павло Одуй.

«Як на мене, це політичне рішення – не уніфікувати святкування Різдва 25 грудня. Проте у будь-якому разі це б спричинило плутанину. Бо інші свята також пов’язані з Різдвом. Це змінює все, календар змінюється на 2 тижні. Треба було б все б переносити і робити один календар, проте не знаю, чи хотіла б цього Східна церква. Мені здається, що не дуже», – говорить отець Павло. 

Переноситься не просто Різдво

Неможливим вважає перенесення святкування Різдва на 25 грудня архімандрит Маркіян Каюмов, настоятель церкви Петра і Павла ПЦУ у Жовкві, бо це вже усталений та узвичаєний час святкування.

«Наразі це неможливо, бо треба розуміти, що переноситься не просто Різдво, а всі церковні дати – те, до чого ми звикли. Людей постійно розрізняють за релігією, мовою, а тут ще й через Різдво. Тому я би сказав, що це не на часі. Свого часу це були реформи календарів. Так сталося, що свого часу Україна до них не пристала», – каже отець Маркіян.  

Вибір про зміну святкування треба зробити за 80 років, оскільки юліанський календар зміститься ще на день, розповідає отець Маркіян.

«Хоча ми вже звикли до певних дат, треба розуміти, що за 80 років у будь-якому випадку нам доведеться змінюватися. За 80 років Юліанський календар, яким зараз послуговується Східна Церква, знову зміниться на добу. У нас Різдво буде вже 8 січня й всі інші свята будуть теж зміщені на день. До цієї дати треба буде остаточно визначитися і перейти на Григоріанський календар, яким вже послуговується більшість помісних православних церков. Це, звичайно, буде, але не зараз», – зрезюмував отець.

Роман Тищенко-Ламанський

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Вибір Твого міста

+
Щодня наша команда працює над тим, щоб інформувати Вас про найважливіше в місті та області. За роки своєї праці ми довели, що «Твоє місто» - це медіа, якому справді можна довіряти. Долучіться до Спільноти Прихильників «Твого міста» та збережіть незалежне медіа для громади. Кожен внесок має значення!