Ультраправі і тверезі. Чому у Львові за погромом ромів бачать «руку Москви»

3040 1
Праві радикали в Галичині взяли на озброєння псевдонауку про тверезість, що виникла в Росії під гаслом про здоровий спосіб життя, і легко знаходили аудиторію в навчальних закладах чи у спортивних клубах.
Фото: Національна поліція України

Фото: Національна поліція України

Доволі просто говорити про «руку Москви» у погромі ромського поселення на околиці Львова. Таким чином українські чиновники намагаються перекласти символічну відповідальність за вбивство 24-річного чоловіка на сили, які їм нібито непідвладні. Однак якби силовики вжили належних заходів після попередніх нападів на ромів, то, можливо, суботнього погрому і його трагічного фіналу вдалося би уникнути, пише правозахисниця Ярина Боренько.

Коли ввечері 9-го травня цього року напали на табір біля Рудного, то дружина побитого Михайла чула, як хлопці в масках сказали: «Не рухай його, ми вже його вбили», і погнались з кийками за дітьми. Уже цього дня було зрозуміло, що ромів настроєні вбивати, а не просто бити, і що це молоді люди, для яких «вбити» не означає нічого неординарного. Поліція навіть нормально не допитала потерпілих, тому говорити про об’єднання справ не доводиться. Загалом ситуація вкладалася в розуміння «нормальності»: мовчав Facebook мера, мовчала церква, поліція комизилася, а деякі місцеві журналісти два дні виясняли в соцмережах, чи той табір справді був. Цього разу все змінилося. Facebook мера зробив заяву, церква зробила заяву, управління освіти скликає директорів, які скликають батьківські збори. Справу взяв під контроль Київ, в ознаки злочину навіть приписали 161-у статтю (розпалювання міжнаціональної ворожнечі), якої постійно стараються уникати. Тепер не треба нікому доводити, що табір був.

Читайте також: Напад на ромів. Ми самі довели до цієї ситуації і маємо нести відповідальність

Дуже легко побачити в погромах ромських поселень руку Москви. Це ніби знімає з нас відповідальність, що ми у Львові нічого не можемо протиставити. Але ж можна було провести розслідування щодо нападу 9-го травня? Можливо, це б попередило смерть 23-го червня? Не Путін же зробив паблік «Твереза і зла молодь», яка спеціально вбила рома. І, можливо, не треба замовчувати, що на пабліку в Telegram були фото конкретних людей, яких там закликали «мочити». Доволі незручно – адже це були фото анархістів, а наша мораль нічого не має проти того, щоб мочити ліваків. Не факт, що коли вб’ють анархіста, то Facebook мера і церкви це засудить.

Отож, про обґрунтованість руки Кремля може свідчити лише один аргумент – культура тверезості. Це виправдовує й нас: як можна боротися проти такої благородної справи?

Сама ідеологія тверезості, яка поєднується з ультраправими теоріями, розвивається в Україні вже понад десять років. В основі концепції є псевдонаука собріологія, особливо популярна в Росії. Собріологія визначається як наука про тверезість та пошуки шляхів її дотримання, а у випадку втрати – її відновлення. Особливі методи розробляються і щодо молоді, фактично намагаються вкласти в голови основну тезу: будь-яке споживання алкоголю, тютюну і наркотиків є відхиленням від норми, а відхилення треба знищувати. Особливістю тверезого руху є фанатизм і створення іміджу вищості тих, хто тверезий. Культури і групи, які вживають алкоголь, тютюн та наркотичні засоби вважаються істотами нижчого порядку і не можуть бути рівноправними громадянами. У крайніх випадках це спричиняє ненависть до тих, хто веде інший спосіб життя, а в поєднанні з ультраправою ідеологією часто закінчується насильством. Під планку «ненормальності» підводяться всі групи, які ведуть інший спосіб життя, по-іншому виглядають та навіть мають інший світогляд. Тому активістів тверезого руху можна побачити в багатьох ультраправих угрупуваннях. Примітно, що тут насильство допустиме та навіть заохочується, у тому числі щодо дівчат, жінок і малих дітей.

Численні організації, об’єднані під брендом «Твереза Україна», чомусь дуже легко ще з часів Табачника заходять у школи, на просвітницькі і культурні заходи та ненав’язливо вкладають свою теорію молоді. У нас є своя власна «Твереза Галичина», що у симбіозі з ультраправими взяла на озброєння тезу про тверезість Степана Бандери, який навіть весілля гуляв без алкоголю. «Методики» собріолістів теж дуже подобаються вчителям у школах – вони прості і примітивні, як і наша педагогіка, а псевдонауку у нас люблять не менше, ніж в Росії. Ну а пробіги, марші за здоровий спосіб життя і генетичну чистоту нації, погроми алкогольних магазинів (які справді продають алкоголь неповнолітнім), фестивалі тверезості і конкурси шкільних малюнків на тему тверезості подобаються всім. Поєднання собріології і ультраправої ідеології дуже добре вписується в культ «здорових українців», які покликані зберегти «генетичний код нації». Вважається, що поняття «культура споживання алкоголю» видумане на Заході, який через алкоголізм загниває і є загрозою для розквіту української нації. Звідси виводиться теза, що як Росія, так і Європа несуть нам загрози, і нам треба обирати свій власний шлях. На цьому легко вибудовується відраза до Європи (до Росії вона й так ніби є).

Читайте також: Закарпатські роми у Львові. Ми змусимо їх піти, але що потім?

Особливо «тверезими» у нас стали тусовка «Добровольчий корпус ОУН» і футбольні ультраси, традиційно «тверезих» можна побачити в купі з С14, «Національним корпусом» чи «Правим сектором». Ультраси й до того використовували на стадіонах нацистські символи, через що львівський стадіон був дискваліфікований FIFA у 2013 році. Львів’ян це дуже тоді обурило, футбольні фани були озлоблені. Двадцятирічному Андрію, якого звинувачують в організації вбивства, було тоді 15 років, і, напевно, він ходив на футбол. Тепер Андрій під вартою, а через нього на канікулах скликають батьківські збори.

Через десятьох учнів львівських шкіл усі підлітки стануть жертвами містечкової педагогічної машини. Спершу з директорами шкіл поговорить керівниця управління освіти, найімовірніше, вона вийде на трибуну і озвучить якусь банальщину про те, що треба під час канікул зібрати батьківські збори і розказати, що за дітьми треба слідкувати і дивитися, що вони роблять в інтернеті. Нещасні директори шкіл почнуть видзвонювати батьків, щоб прийшли на збори. Вони навіть впрошуватимуть їх прийти, бо за збори треба буде відзвітуватися. У тій всій катавасії ніхто не розмовлятиме з підлітками, тому що кожен вважатиме, що це обов’язок іншого. І так чомусь виходить, що цей обов’язок або беруть на себе ультраправі, або з ними розмовляє рука Москви.

Авторська колонка є відображенням суб’єктивної позиції автора. Редакція «Твого міста» не завжди поділяє думки, висловлені в колонках, та готова надати незгодним можливість аргументованої відповіді.

Повна або часткова републікація тексту без згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

 


Читайте також:
Новини від KINOafisha.ua.
Загрузка...
Загрузка...
Кінотеатр Планета кіно IMAX (Львів).

Коментарі (1)

Додати коментар
26 Червня, 2018 20:56
Адріан Ага, раз дані вбивці були за тверезість - то тверезість погана як така.
Давайте продовжимо:
Раз в нацистській Німеччині поїзди їздили за графіком, то треба, щоб вони запізнювалися.
Раз Гітлер чистив зуби, то чистити зуби не треба.
Раз Гітлерюґенд практикував фізичні вправи, то наша молодь не повинна займатися спортом.
І люди з таким невмінням вживати елементарну логіку не стидаються виставляти себе на посміховисько...
Я би такій "тверезій і злій" молоді сказав: "те що ви тверезі - це чудово, пле те що ви злі - це дуже погано".
А авторка навпаки - компонент зла ігнорує, а компонент тверезості виставляє як щось дкже погане.
От, як буде молодь нетвереза - то і вбивств поменшає, за логікою авторки.