Фото: Deep3dstudio

Фото: Deep3dstudio

Як у Львові оцифровують підбиту російську техніку. Репортаж із 3D-студії

1221 0
Уже три роки deep3dstudio створює цифрові копії людей для фільмів, кліпів та іншого візуального контенту. Після початку повномасштабної війни компанія розпочала окремий проєкт, перетворюючи підбиті танки, БМП і вантажівки окупантів на колекцію віртуальних трофеїв, які згодом планують продати на аукціоні та спрямувати зібрані кошти на потреби української армії. Tvoemisto.tv відвідало студію в її тимчасовій локації у Львові, куди підприємці перевезли своє обладнання зі столиці на початку війни

Схована в одній із будівель на вул. Городоцька, неподалік цирку, студія закінчує зйомки клієнта, який зголосився перемістити свою зовнішність у цифровий світ. Для цього тут використовують сканер із 86 фотоапаратів Canon, які роблять одночасні кадри з усіх ракурсів, фокусуючи кожен із них вручну, щоб виділити найдрібніші деталі.

При вході нас із оператором зустрічає продакшн-менеджер Анастасія і просить почекати кілька хвилин у холі, де колір стін наче розділяє відкритість до зовнішнього світу і таємничість того, що відбувається всередині. Поки ми розглядали мінімалістичні деталі інтер’єру, з технологічного приміщення вийшов Андрій Компанієць, креативний директор deep3dstudio. Другий співрозмовник, бренд-менеджер Станіслав Онопрієнко, приєднався до нас онлайн із Києва.

deep3dstudio з’явилась у 2019 році як спільний бізнес трьох братів, які вирішили долучитися до сфери 3D-сканерів, поширених тепер у всіх великих містах світу. Київський стартап починав свою діяльність на західному ринку через онлайн-платформи для продажу 3D-моделей і за цей час встиг сформувати тісні контакти з Лондоном та Лос-Анджелесом. 

«Ми починали з цифрових стоків – близько п’яти платформ, де можна викладати 3D-моделі і продавати їх. Виготовили базу з 500 таких моделей: медиків, фармацевтів, будівельників –  всього, чого потребував ринок для архітектурних візуалізацій та різних подій», – розповідає Андрій Компанієць.

Згодом deep3dstudio змістила фокус на постпродакшн, тобто підготовку відсканованих моделей для їхнього використання у візуальному контенті. Зокрема, студія долучилася до створення першої офіційної реклами PUMA в Україні, музичних кліпів та інтерактивного онлайн-театру.

Перша стадія створення контенту, оцифрування людей, відбувається у затемненій кімнаті зі сканером. Там нас зустрічає другий брат-співзасновник Євген Шестаков, який безпосередньо займається технічною частиною.

Він розповідає, що останнім часом студія змістила фокус на оцифрування обличчя, де якраз потрібна найбільша деталізація.

«Сканери за розміром можуть сягати й 200 камер, але для обличчя використовують від 80 до 120. Що більше, то краще, звісно, але бюджет тут не головне. Навіть якщо використовувати найкращі камери, то cпроцесувати ці дані навряд чи можливо. В гру ти його ніколи не вставиш, хіба що в кіно, та й не кожна людина вміє працювати з таким матеріалом, щоби не втратити усі ці деталі», – пояснює Євген.

У передчутті війни

Співрозмовники згадують, що в перші дні теперішньої війни хотілося більше вкладатися в роботу, щоб не перейматися невідомістю. Станіслав Онопрієнко, крім роботи в deep, викладає у Військовому інституті КНУ імені Тараса Шевченка, тож був готовий до такого розвитку подій. Крім того, обставини змусили студію відмовитися від участі в конференції SXSW у Остіні (Техас), куди її обрали одним із шести фіналістів з України.

Щоб захистити обладнання, deep3dstudio вирішила перевезти його до Львова, що зайняло близько місяця через кілька міст заходу України. Але попри певні фінансові збитки та невизначеність їм вдалося зберегти команду, зарплати, а також клієнтську базу. Поки що хлопці планують залишитись тут на пів року. І хоч у столиці стало відносно безпечніше, кастинги для моделей все ж вирішили проводити у Львові.

Touch The War in Ukraine/ Торкнись війни в Україні

Окупанти залишили на нашій території тисячі одиниць техніки різних зразків – знищених, пошкоджених, «затрофеєних», які впродовж останніх двох місяців опинились у більшому доступі через масовий відхід російських військ від Миколаєва, Харкова та півночі України. Хлопці з deep із самого початку стали замислюватися над тим, як конвертувати цей ресурс для допомоги нашим збройним силам. Саме так з’явилася ідея Touch The War in Ukraine – проєкту з оцифрування підбитої ворожої техніки. 

«У кожного батальйону є трофеї. І бійці змагаються в тому, скільки техніки знищили, особливо якоїсь рідкісної. Ми це перетворили на діджитал-трофеї, які фотографи можуть знімати. Пакуємо їх у дуже інформативну «обгортку», де вказана назва техніки, місце, де вона була знешкоджена, і продаємо NFT-колекцію. Усі кошти переказуємо цільовим фондам, які займаються гуманітарною допомогою та допомогою військовим», – каже Станіслав.

Метою є створити колекцію детальних цифрових копій цієї техніки у форматі NFT (Non-Fungible Token – унікальний цифровий елемент, який передається через систему блокчейн і не може бути замінений жодним подібним, на відміну від криптовалют, де кожна віртуальна монета є взаємозамінною – Ред.), які згодом планують продати з аукціону, а вторговані кошти спрямують на потреби військових. Відповідно до задуму в лінійку входитимуть 10 «діджитал-трофеїв», зазначає Андрій.

«Із техніки у нас два підбиті КамАЗи, один танк (зараз очікуємо ще одного), дві БМП, два БТРи, броньований транспортер-тягач. Хотіли ще підбитий «Град» або «Солнцепек», але ще чекаємо. Маємо намір ці 10 запустити, а далі побачимо», – говорять хлопці.

Співрозмовники додають, що серед їхніх моделей є техніка з Ірпеня, Охтирки, Сумської та  Миколаївської областей. Окрім того, команда чекає на можливість сканувати затонулий крейсер «Москва», використовуючи метод зйомок фільму «Аватар 2», які відбувалися переважно під водою.

Позаяк використати сканер для оцифрування техніки нема можливості, процес відбувається з допомогою фотоапарата безпосередньо на місці, де її підбили. Для цього хлопці співпрацюють із військовими фотографами, адже для цивільних таке завдання може бути надто небезпечним.

«Там можуть бути якісь міни, розтяжки, тож наражати цивільного фотографа на такий ризик, а відтак відповідати за це нам би не дуже хотілося. Тому Стас шукав саме військових фотографів, щоб знімати якусь підбиту одиницю, яку вже перевірили військові, навколо якої можна ходити і не так часто дивитися під ноги» пояснює Андрій.

Креативний директор також розповідає, що для якісної моделі потрібні 200 фотографій з усіх ракурсів та зблизька, щоби точно відтворити деталі. Після цього команда художників працює два-три дні над обробкою цих зображень і конструюванням цифрових трофеїв.

«Ми одразу ж створили відеоінструкцію, 200 фотографій вистачить. Хоча щоби створити дуже якісну модель,знадобиться тисяча фото навколо об’єкта і його деталей зблизька. Знімати краще в похмуру погоду, бо якщо світить сонце, то воно відбивається на текстурі, а світити має там, де стоятиме віртуальне освітлення. У похмуру погоду світло розсіяне, тож текстура передається найкраще. Неважливою є перспектива чи художній зміст кожного фото, головне, щоб одиниця техніки повністю була в кадрі, зроблена під різним кутом і з максимальним покриттям поверхні. Складність у тому, що деякі одиниці високі, і піднімати руки з камерою важкувато».

До речі, deep3dstudio вже отримала пропозицію від іншого подібного проєкту зі створення глобального інтерактивного музею російської війни в Україні. Проте на цей час команда вирішила не розпорошуватись і зосередитись на колекції NFT, щоб зберегти її унікальність.

«Якщо ми цю техніку виставимо і в NFT, і віддамо в розробку ігор, і ще на якусь ініціативу, то втратиться унікальність саме цього продукту, цієї одиниці. Це було б несправедливо щодо фотографа, який це знімав і допомагав нам, щодо тієї людини, яка вирішить допомогти армії і купити цю одиницю. Хтось зніме по-іншому, система по-іншому це збере, і це вже буде зовсім інший продукт. Отож ми це перенесли, і весь цей ланцюжок має ось таку цінність у колекції», – каже Андрій Компанієць.

Варто було б оцифрувати пам'ятки архітектури

8 квітня МВС України спільно з компанією Google запустили проєкт із оцифрування зруйнованих окупантами українських міст. На запитання про те, чи планує deep долучитися до таких проєктів, співрозмовники пояснили, що поки не починають співпраці з державними структурами.

«В проєкті Touch The War in Ukraine воліємо залишити за собою право вирішувати, кому ці кошти передати. Є Сергій Притула з фондом «Повернись живим», є та ж 93-тя бригада, і краще ми їм купимо дрон та покажемо чек. Ми не дуже хочемо зв’язуватися напряму з «Оборонпромом» чи з людьми, яких особисто поки що погано знаємо. Може, вони і класні, але не хотілося б, щоби після війни ми виявилися спонсорами когось не того», – висловлює свою думку Андрій.

Стас погоджується з ним і додає, що ініціатива з Google-картами дуже актуальна, адже дозволяє іноземцям уже зараз «подорожувати» зруйнованими містами і бачити наслідки вторгнення, проте в цьому випадку не використовуються 3D-моделі. 

Також важливою ідеєю, на думку співрозмовників, є якісне 3D-оцифрування всіх пам’яток архітектури, особливо тих, які ще не постраждали, адже це дасть змогу в разі пошкодження точно їх відтворити. Доброю аналогією для цього є випадок із собором Нотр-Дам, дах якого зазнав серйозних пошкоджень через пожежу в квітні 2019 року. Відновити його допомагає, зокрема, детальна 3D-модель, яку колись створили для гри Assassin Creed. Тому хлопці з deep вважають, що держава повинна ініціювати подібне сканування українських пам’яток.

Водночас, точні копії підбитої техніки могли б наочно показати ефективність зброї, яку дає нам Захід, зокрема Javelin, що могло б допомогти у її дослідженнях та вдосконаленні. В цьому аспекті deep3dstudio готова до потенційної співпраці з тими, що звернуться до неї з окремим проєктом. «Цікава ідея. Але це вже нові скани, нова техніка, не ті одиниці, які ми використовуємо у NFT-колекції»– зазначає Андрій.

Станіслав Онопрієнко доповнює, що в них є потужна юридична команда, яка контролює весь процес. Студія купує IP-права моделей, їхню зовнішність, після чого продукт передається клієнтам.

«Звісно, ми розуміємо, що є ринок deep fake і подібного штучного контенту, який може бути використаний з різною метою. Зараз є багато відео і з президентом Зеленським, де він говорить про капітуляцію, і такі ж відео з путіним, де він каже, що зупиняє війну. Тобто ми розуміємо, що всі сторони використовують нові технічні можливості для того, аби впливати на ситуацію»– завершує розмову Станіслав Онопрієнко.

Віталій Голіч

Фото: Твоє місто/Іван Станіславський

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

 
 

Війна і наступ Росії

+
Щодня наша команда працює над тим, щоб інформувати Вас про найважливіше в місті та області. За роки своєї праці ми довели, що «Твоє місто» - це медіа, якому справді можна довіряти. Долучіться до Спільноти Прихильників «Твого міста» та збережіть незалежне медіа для громади. Кожен внесок має значення!