За кулісами: Львівський драматичний театр імені Лесі Українки
Першим у фокусі Tvoemisto.tv опинився театр імені Лесі Українки. Іменем великої української письменниці він називається лише з 2011 року, а до того був Львівським муніципальним театром. Нещодавно отримав нового директора – Олексія Коломійцева. Нині тут працює молодий, творчий колектив. Разом з керівником рекламного відділу Олею Мухіною, рудою усміхненою дівчиною, ходимо заплутаними коридорами величної п’ятиповерхової будівлі. Тут пахне творчістю та історією. Сходи привели нас до костюмерної...
ЗУПИНКА № 1 – КОСТЮМЕРНА: «В ТІЙ ВИСТАВІ ГРАЄ КУРТКА МОГО ЧОЛОВІКА»
Костюми якщо народжуються, ніколи вже не помирають. Про друге життя театрального вбрання ми спілкувались з Наталією Зайцевою – завідувачкою костюмерним цехом.
«Робочий день починається так – ми приходимо, якщо в цей день у нас є вистава, то ми до неї готуємось. Треба попрасувати костюми, поскладати, кожен перевірити, може, в когось ґудзик відірвався, треба підшити щось. Якщо залишилось декілька днів до прем’єри, то ми з художником підбираємо костюми. Буває, на виставу переробляють костюми зі старих: дещо дошивають, а взагалі на кожну виставу шиють нові костюми. Кожна вистава ж різна, коли казочка, коли доросла…», – розповідає вона.
Костюмер каже, що іноді актори бувають капризні і їм може не сподобатись костюм. Та все вирішуються полюбовно, особливо, якщо на тому наполягає режисер ;) Працюючи 18 років костюмером в театрі, пані Наталя, звичайно, встигла завести улюбленців.
«Я дуже люблю капелюхи, знатєте? Потім ми їх приміряємо! Я навіть колись грала у виставах, хотіла бути актрисою. Так що капелюхи – мої улюбені. А ще дуже люблю чоловічі циліндри. У нас є декілька циліндрів, вони мають різну форму. Є високі циліндри, є менші… я дуже чомусь їм симпатизую», – розповідає Наталія Зайцева.
В театрі є дві костюмерні. В одній зберігаються речі з діючих вистав, а інша – склад, же живуть всі костюми, що коли-небудь з’являлись на театральній сцені. Пані Наталія каже, що шукати костюми в незвичних місцях – то вже традиція.
А буває, що вони «приходять» до театру самі: «У нас є вистава, яку нещодавно поставили – “Вівісекція”. В ній грає куртка мого чоловіка... А ще моя мама колись працювала на заводі, і ми принесли звідти – сюди халат, – він теж грає у виставі. Ви знаєте, це друге життя наших речей. Один чоловік прийшов якось на прохідну, каже: “У мене є такий кітель, в ньому воював мій дідусь. Можна я віддам його вам в театр?” Він приніс кітель, він був такий… ніби ще вчора його одягали».
А ось тут якраз народжуються костюми. Пошивний цех, а на фото – робота над створенням нових образів.
ЗУПИНКА № 2 – ГРИМЕРНА: «БУВАЛО ТАКЕ, ЩО Я ВВЕЧЕРІ ЗАХОДИЛА САМА НА СЦЕНУ»
Трохи покружлявши коридорами, опиняємось у гримерці. Як і годиться, там зустрічаємо акторів. Марія Дзвонік – Мавка в «Лісовій пісні», Леся Українка у виставі «І все-таки я тебе зраджу» та Марчела у «Собаці на сіні» поділилась своїми уявленням про те, чим театр є для неї.
«Бувало таке, що я ввечері заходила сама на сцену... Звичайно, ти відчуваєш якусь іншу атмосферу, що відрізняється від тієї, якби ти зайшов у звичайний будинок… Він (театр, – ред.) такий і є, не те, що містичний... ти розумієш, що тут працювали такі актори, відомі актори, великі актори, і вони, як не крути, присутні десь тут, десь в цих стінах», – розповідає Марія.
Для неї театр – єдине ціле з командою, що тут працює: «Я завжди з радістю йду в театр, я завжди йду сюди, до своїх друзів, до сім’ї, де кожен є індивідуальністю. В мене тут нема ні з ким ні конфліктів, ні ситуацій якихось поганих... Для мене, що актор, що гример, що пастижер, що монтувальник, що художник – це всі такі хороші люди, і всі вони на вагу золота».
Але зараз в театрі нема ні пастижера, ні перукаря. Актори самі роблять собі макіяж та зачіски. Оля Мухіна розповідає, що раніше гример був, але зараз нема такої людини, яка б за ті гроші, які може заплатити театр, працювала на совість.
«Акторський склад потребує перукаря не на постійній основі, а такого, який буде приходити перед виставою і робити зачіски дівчатам. Тому що є вистава «Анатомія театру», де в них супер-модні накручені зачіски, підняте волосся, і це все потребує часу, і дівчатам треба дві години тільки готувати свій зовнішній вигляд, для того, щоб вийти на сцену», – розповідає Оля Мухіна. Крім того, каже, всю косметику також купують актори.
ЛАНЦЮЖОК, ЯКИЙ ВСІХ ПОВ’ЯЗУЄ
Такою людиною є помічник режисера Ірина Попівчак. Немає жодної людини в театрі, з якою їй не приходилося б мати справи. Її робота – координація всього процесу від початку до кінця.
Вона під час вистави:
· дає дзвінки
· скликає акторів на репетицію
· перевіряє, чи всі є на робочому місці
· перевіряє реквізит
· координує звукачів, освітлювачів, монтувальників
· пускає дим
«Також я веду зошит, в якому записую, хто грає у виставі. Вони кожного разу мають розписуватись за свій вихід. Якщо є такий день, коли тільки репетиції, – дивлюсь, які актори мають прийти, чи є вони на своєму робочому місці у потрібний час, – ну це не завжди буває J. Якщо їх немає – то в мене завжди купа нервів. В нас актори добросовісні, професійні, але вони страждають такою хворобою – запізнюються», – розповідає Ірина Попівчак.
ЗУПИНКА № 3 – БУТАФОРСЬКА
Далі рушаємо крізь сакральне місце – повз сцену, тихо, щоб не заважати репетиції – на найвищий поверх. Звідси відкриваються чудові краєвиди міста.
Велике, просторе приміщення слугує для того, аби виробляти великі речі для реквізиту. Ящики, коробки, афіші, драбини – все тут. Та в процесі майстрування тут можуть виникнути проблеми. Вода на п’ятий поверх не проведена, тож працівники стикаються з елементарними побутовими незручностями.
«Бутафорська робота – це трохи брудна робота. Ти вимазуєш як мінімум руки, але не маєш змоги їх тут же помити, маєш бігти на нижні поверхи. Підлогу помити, банально, так само люди носять сюди воду відрами», – розповідає Оля Мухіна.
Крім того, будівлі театру вже багато років. Вона потребує реставрації. Аби працівникам було безпечно ходити внутрішнім двориком, доводилось вдаватись до нестандартних рішень.
«Ми влітку закликали скалолаза, який лазив тут по стіні, скидав ті цеглини, які просто висіли. І він казав, що якщо скине ще одну цеглу, то впаде вікно. І нам дже прикро, що зараз в Україні немає розробленого, так званого «спонсорського» закону, який передбачав би якісь поступки чи пільги людям, які вкладають в культуру».
ЩЕ ДЕКІЛЬКА ОСОБЛИВОСТЕЙ, ПРО ЯКІ ВИ НЕ ЗНАЛИ
· Монтувальники час від часу грають на сцені – у виставах «Анатомія театру», «Дівка», «Вівісекція». Вони або просто ходять по сцені та виносять меблі, або ж грають роль монтувальників;
· У дворі театру живе собака на ім’я Муха. Вона там всезагальна улюблениця та серйозний охоронець
· Цього тижня в театрі повинні завершити будівництво душу, якого раніше не було
· Актори театру впевнені, що зіграти можна все.
P.S. Львівський драматичний театр імені Лесі Українки розташований на вул. Городоцька, 36. Початково це був «Католицький дім», зведений 1911 року за храмом святої Анни за проектом архітекторів І. Кендзерського та А. Опольського. У міжвоєння тут деякий час функціонував Малий міський театр, де ставилися камерні вистави. Після війни тут працював театр музичної комедії. Але за кілька років Львів втратив свою оперетку. 1946 року був створений Прикарпатський військовий округ (ПриКВО). Вже за незалежної України тривалий час театр працював як Драматичний театр Західного оперативного командування. У 2007 році він був ліквідований. З 1 січня 2008 році на базі розформованого театру ЗахОК засновано «Муніципальний театр». 25 лютого 2011 року Муніципальний театр заснував та провів Всеукраїнський театральний фестиваль «Ні, я жива, я буду вічно жити!», присвячений 140‑річчю від дня народження Лесі Українки. А вже 21 квітня цього ж року театр було перейменовано на Львівський драматичний театр імені Лесі Українки. Директор театру - Олексій Коломійцев.
Фото і текст Аліна Швидко.
Вибір Твого міста
- Чому у Львові не так, як у Відні, або Як урятувати громадський транспорт
- «Яблуко розбрату», або Що сталось у сихівській школі
- «Тут вирує своє життя». Чи потрібні старі ринки в середмісті Львова
- Чи варто терпіти біль голови. Розмова з неврологом
- «Заміни, заміни старенький трамвай». Як до Львова їдуть трамваї з Європи
- Чи можуть кияни викупити Житній ринок
- Психлікарню на Кульпарківській кардинально змінять. Інтерв'ю з директором
- «Важливо знати, що в тобі є доброго». Отець про піст, Папу та дофамінове покоління
- Як розвивати Львівський палац мистецтв
- Поет-боєць Артур Дронь: Найбільше дратує байдужість до війни
- Чи молодшає рак і чи більшає хворих. Розмова з керівником Львівського онкоцентру
- Made in Ukraine. Як на Львівщині виробляють корми для тварин з бананами і креветками
- «Це найбільший скандал». Експерт про Папу та кампанію проти України
- Земля і руїни. Які виставки варто відвідати у Львові у березні
- «Наталю, я тебе люблю, але Україну люблю більше». Яким був Роман Шухевич
- Чи збудують у Львові перехоплювальний паркінг та до чого тут «джентльменська угода»
- «Ми маємо чим пишатися». Що буде з Академією друкарства і що кажуть у МОН
- Як забудують Садову-Петлюри і чи не зупиниться Кульпарківська
- На Ринку звучить «Тиша». Як Львів запровадив церемонію прощання з воїнами
- Львову потрібна транспортна революція, щоб стати воротами ЄС в Україну
- Без ботоксу та уколів. Чому тейпування і масаж корисні для краси та здоров’я
- Що треба врахувати у законопроекті про мобілізацію. Розмова з адвокатом
- Мрій, дій, сяй, відпочивай. Що врахувати, щоб обрати дитячий табір
- Здобувачів другої освіти у вишах можуть мобілізувати. Скільки їх на Львівщині
- Листівки та горнятка зі Львова. Як родина з Лисичанська заснувала сувенірну майстерню
- Продавці спадщини, або Як «загубилися» приміщення колишнього Університету у Львові
- «Треба міксувати», або Історія львівської площі, що стала парковкою
- «Львів'яни погано сприймають сучасну архітектуру», – Тетяна Балукова
- Мріємо допомагати. Як у Львові сім'я створила крафтову майстерню меблів Holy Wood
- Чому українські школярі відстають від європейських. Розбір результатів PISA
- Зарплата, ціни на квартири та каву. Що змінилось у Львові та ще 4 містах
- «У нас 6 дівчат. В армію їх не заберуть». Як скласти дрон та скільки це коштує
- «Москва» в середмісті Львова. Як ресторани працювали на радянську імперію
- Репресоване Різдво. Як совєти забороняли вертеп, коляду та інші традиції
- «Тут ти або Герой, або - нещасний». Як це повернутись з фронту
- Скільки коштує квартира у Львові, або Детальний огляд ринку нерухомості
- Після метро. Чи вдасться подолати транспортний колапс на Теремках
- «Росіяни стріляють, а шестеро хлопців мене несуть». Ще одна історія бійця
- Як це – жити тиждень у вантажівці. Репортаж із заблокованого кордону
- «Чомусь коментуємо дії ТЦК, а не відсутність черг під військкоматами»
- «Іншого такого немає». Чи може Клепарів стати підцентром Львова
- Чому медики «швидкої» не приїжджають на усі виклики мешканців Львова
- «Ми на тебе чекали». Як у Львові допомагають одиноким людям
- «Мова допомогла мені пережити початок війни». Як у Львові вивчають українську
- «Сказав правду, і це зачепило». Що довело до сліз капелана облради Андрія Корчагіна
- Зараз готується «План України», – керівниця Українського форуму в Chatham House
- Організаторка мітингу проти Фаріон: «Не з усіма гаслами я згодна»
- Тут виробляли вино і повидло. Як у Львові ревіталізували фабрику
- «Ми не називаємо українців худобою». Хто пікетував Фаріон та Львівську політехніку
- За скільки можна орендувати квартиру у Львові. Де найдешевше, а де найдорожче
- «Діти – немов ті їжачки». Як у Львові допомагають прийомним сім’ям
- «Наша мета проста – зекономити гроші та перенаправити їх на армію»
- Валерій Пекар: «Нам потрібна перемога, але щоб її здобути, треба знати, що це»
- «У центрі Львова пустує історична пам’ятка?», або Чим живе Будинок вчителя
- «Коли чоловік у війську, ви підтримуєте Україну». Як жінки розвивають фермерство
- Право на гідну старість. Що відбувається у Львівському геріатричному пансіонаті
- «Казали «інвестуйте, і проблем не буде». Чи продовжить роботу у Львові Медичний центр NOVO
- «Це ідентифікація». Як «Дриґ» вчить традиційних танців у Львові
- «За цю мову вбивали». Як кияни писали Радіодиктант національної єдності
- Потяг чи автобус до Польщі. Як краще доїхати, купити квитки та які мати додатки
- «Мені ж лише 35, який там рак? І через кілька місяців мені його діагностували»
- Перевіряти, навіть коли не турбує. Про УЗД молочних залоз у жінок і чоловіків
- Сила трьох площ, або Чому привокзальний район у Львові потребує оновлення
- Місто в місті. Як у Львові створюють інноваційний парк
- Скільки чоловіків у Львові повторно стали студентами і чи отримають повістки
- Коровай і танці в народних строях. Чи доречні вони під час війни
- Тіло без болю. Яким має бути дієвий лікувальний масаж
- Як Львів позбувався російської церкви
- Львову бракує водіїв, або Чи почнуть жінки кермувати автобусами
- Пам’ятка архітектури XXI століття? Або про дискусію щодо готелю на Міцкевича
- Мобілізація на Львівщині. Що з повістками та хто має стати на військовий облік
- «Ілон Московит». Як українці відмовилися від «церкви Маска»
- «Війна триває, а спецзаклад пустує!» Чи запрацює протезний завод у Львові
- «Тут парк із косулями, а нам показують 10-поверхівки», або Ще раз про Під Голоском
- «Ви бачили Під Голоском? Ми такого не хочемо». Де у Львові буде новий мікрорайон
- «Не чекайте, поки вас запакують у «пазік». Як Азов набирає бійців
- «Люди самі звикли давати у кишеню?», або Що відбувається у львівській онколікарні
- «Гармати били, а ми наступали…» Історія захисника, який пішов слідами діда-оунівця
- Зустрічаємо Героїв. Як ІТ-компанія ЕРАМ підтримує і допомагає адаптуватися ветеранам
- «Мій тато – герой». Як на Львівщині присвоюють звання
- Дахи Козловського, або Як «Лисиця бореться зі змією»
- На роботу до Львова, на відпочинок – за місто, або Що нам дасть Львівська агломерація
- Район, якому судилося стати популярним, або Як Сихову розвиватися далі
- «Можна мати протез, але... », або Що з роботою для ветеранів
- Ваші діти вчитимуться 12 років. Нехай це не стане несподіванкою!
- Обіцянки vs реальність. Чи ремонт вулиці Пирогова в Києві інклюзивний
- «Продасте одну шкарпетку?» Як у Львові лікують і протезують суперлюдей
- На армію можна, на інфраструктуру – ні? Як обирати, на що виділяти кошти під час війни
- Львів буде розростатися, або Як зробити місто, придатним для життя
- Куди поїхати на вихідні зі Львова. До соколиного міста
- «Кожен вагон, як вулик». Як працюють контролери у львівських трамваях
- Гіперактивних дітей більшає. Чи беруть їх у звичайні школи?
- «Мій син каже, що бачив Дублін, Лондон, але жити хоче у Львові»
- Оксана Линів, Ваґнер та «вагнерівці». Що не так і до чого тут Львів
- «Приліт» по Львову, збита ракета та ППО. Що кажуть експерти
- Що зміниться в школах Львівщини. Інтерв'ю з головним освітянином Олегом Паскою
- Віталій Портников: Україна зараз має три важливі пріоритети
- Що зміниться в парку «Знесіння» і до чого тут власники сусіднього готелю
- «Ставте дерево на перше місце». Архітекторка з Литви про міські простори
- «Місць немає, нам дуже шкода…» Як у Львові виник бум на приватні школи