«У камені міськім, що музикою став…»

4546 0
Поезія може розповісти про Львів навіть більше, ніж фото. У цій поетичній мандрівці старим Львовом використано поезію та думки українського письменника, перекладача та науковця Андрія Содомори.
фото: visitlviv.net, lviv-info.com, md-eksperiment.org

фото: visitlviv.net, lviv-info.com, md-eksperiment.org

У самому центрі Львова, у скверику, що навпроти обласної ради (колишнє Губернаторське намісництво) – камінь, що був деревом: поглянути – дерево, а на дотик – справжнісінький камінь; дерево, яке росло ще тоді, коли Львів був дитям, або ще й зовсім його не було. Темніли тут на тих теренах ліси. Не було ще й кам’яних левів, яких тепер так багато у місті Лева. Мимоволі напливає зимовий настрій:

Кружляють лоскітні сніжинки-пелюстки –

Тамують леви сміх.

Найдивовижніше – на відстані руки:

У Львові – перший сніг…

 

Так і давно колись – ще левів не було,

Ні стеж, ані доріг –

Де темні праліси сніжило і мело –

Далекий перший сніг…

Отож, камінь, що був деревом… Кожне місто – то камінь. Але в кожному місті він особливий. У строму Львові, в самому центрі, – це кам’яна симфонія, яку чуємо не вухом, а сприймаємо зором. А втім, камінь каменю не рівня. Ось камінні сходи, які ведуть до церкви Михаїла. Колись вони були образом «вичовганого часу» (їх можна побачити на обкладинці книги Андрія Содомори «Сивий вітер»):

Камінні сходи … Вичовганий час…

Момент* листка у леті

Стривожив серце: спалахнув – і згас,

І потонув у Леті.

 

Нова доба… Та каменем старим

Крізь облетілу осінь

Ступає тінню спогад-пілігрим

До кармелітів босих.

До речі, рима дуже часто веде нас цікавими стежками, підказує потрібну думку чи образ, як тут: «момент листка у леті…» веде нас до античної реалії: «і потонув у Леті»; або «крізь облетілу осінь» – до «кармелітів босих» (церква Михаїла колись – монастир кармелітів босих); переставивши слова, можна й так: «крізь осінь облетілу…– до церкви Михаїла».

Міський камінь дихає давниною, а де давнина – там наша історія, наша думка, наші почуття, без яких теперішнє було б порожнім. Ось кам’яні мармурові леви біля Порохової вежі у сквері «На валах», здається, сплять:

 

Два леви, в мармурі, лягли –

 

В глибокий сон поринули, без поруху…

Дарма, що вітер знявсь, пороховій, –

 

Спокійно сплять собі: в Пороховій,

Камінній вежі вже й не пахне порохом.

 

Два леви, в мармурі, лягли…

Це, власне, єдині мармурові леви, які вляглися біля Порохової вежі, – частини зовнішнього оборонного муру.

«Сам я у Львові, за мого дитинства, не жив, але мої сестри жили і ходили на рантку на «темні вали»: алею, що провадила на Замок, романтично затінювали (та й нині затінюють) дерева; восени алея встелена шелестким листям, що робить мандрівку на Замок ще романтичнішою», – розповідає Андрій Содомора.

Од вежі, що на Руській, де Вали,
Не крапку ставлячи у стрічах – кому,
На Замок – пам’ятаєш? – ми брели
По листю, як у Рільке, ворушкому.

Осінній день вже вечором ставав
Таким відчутним, мовби йшов десь збоку.
Про солод осені нам лист шептав
Коротким п’ятивіршем Такубоку.

В заметах часу, може, й досі там,
Де білістю Молочний Шлях простерся,
Той лист і нині тремко світить нам
Надвечоровим доторком до серця...

Неподалік, де міський арсенал, – не вельми романтичне місце: тут, кажуть, в одному із приміщень мешкав міський кат. Що снилось левам, не знаємо, а от що катові – можемо здогадуватися:

Тут кат, у вежі тій, селивсь…

В нічному безгомінні

Які йому являлись сни?..

Навіть квітучої весни,

Напевне, – що камінні…

 

Жахний і вежі сон наснивсь:

Тут – кат селивсь…

До речі, якщо вже мова про ката, загадаймо моторошну страту (спалення на вогнищі) вірменина Івашка і католички Зосі (1518 рік). Рівно через  дев’ять років після цього майже у Львів вигорів у пожежі:

А на дев’яте по тій страті літо,

Коли спекотний день сягнув зеніту, –

Пожежі вдарив стугонливий вал:

 

Гривастий месник Зосі та Івашка

Вогнем вогонь долав, а шалом – шал

Це сталося, а все ж повірить важко.

Серед львівських левів, а їх сотні, – й крилатий лев Марка-євангелиста, що навпроти міської Ратуші; він наче промовляє до перехожих:

Чи в радості хто йде, а чи в журбі –

Крилатий лев Марка-євангелиста –

Латиною: – Рax tibi! – Мир тобі!..

 

Венеціє, під знаком лева місто,

Зі Львовом ти віддавна вже на «ти»,

І хай в цю ж річку двічі не ввійти –

 

Триває казка, бо триваєш Ти,

Венеціє, Рax tibi! – Мир тобі!..

У тих рядках, чуємо, латина тепло сусідує з українською, в окремих словах навіть дуже подібна: «tibi – тобі». А ще ж крилатий лев нагадує нам, що Львів мав давні стосунки з Венецією. У Венеції на гербі – лев і Львів – місто Лева; міста споріднені навіть на рівні символів…

Не доходячи до ринкової площі, на одній із кам’яниць вулиці Руської, 8 – купецький будинок, на якому бачимо, в камені, судно з крамом (у цьому будинку мешкав купець):

Камінним подивом вітрило кам’яне

Наповнилось… Камінні грають хвилі.

Судно із крамом Руською пливе,

Одним одне у ренесанснім стилі.

Отож, у камені, як це не дивно, можна зобразити й те, що геть не сумісне з незрушним каменем.

До ностальгії, яку неминуче навіює давнина, долучається  мосяжний кентавр, що на Краківській, 2:

Кентавр на Краківській якийсь смутний,

Хоча хильнув із чари.

Бо він – кентавр, він – самітний,

Без пари…

 

На світі стільки тих створінь –

 І всі ж у парі,

А з ним  хіба що п’яна тінь –

На тротуарі…

А ще – львівські маскарони, які теж мусять миритися з примхливою львівською погодою:

Чи жар, чи дощ, чи сніг по лицях –

Немає вам схорони…

Сміється вами кам’яниця,

Химерні маскарони…

Просто неба – й кам’яниця з афоризмами, що на площі Ринок, 28 – наче розгорнута сторінка книги; «Багатий не той, хто багато має, а той, хто мало жадає», – чи не найцікавіший на тій сторінці афоризм.

Отож, куди не озирнемось містом, – усюди камінь, у який людина вдихає життя, вдихає свою мудрість. Але є просто камінь, камінні плити, які, здається, дедалі важчають, переймаючись людськими клопотами і тягарями. І лише метелик, символ людської душі, сівши на камінь, наче знімає ту важкість чи, навпаки, увиразнює вагу:

Дедалі важчає супутник міста – камінь:

Гнітить себе закам’янілими думками…

На нім – метелик…

Перелітна мить присіла:

Чиясь тремка душа крилом замерехтіла…

А ще – такий легковійний і ніжний голос сопілки, що переносить нас у ті далекі, ледь не казкові часи, коли й про місто ніхто ще не чував, коли час спливав ще неквапно, коли людина спілкувалася з природою душа в душу – сопілкою:

Коли ступає Львів за вечорову грань

І зависає час (перечепивсь на вежі),

Сопілка йде навшпиньках, полохка, як лань:

Камінним левам пастораль мережить.

А над усім старим Львовом і ген над його околицями, щочверть  години, – голос  ратушевого дзвона – теж латиною, яку треба розшифрувати: «Vigilate, nescitis enim horam» – (чувайте, бо не знаєте години) – напис на дзвоні:

Опівніч б’є. Година ще одна

Дзвонисто падає в скарбничку часу.

 

У тому дзвоні – голосом латини:

«Чувайте, бо не знаєте години!»

Але й над цим голосом урочистою, дзвінкою латиною на Домініканському соборі, – належні вічності слова: «Soli Deo honor et gloria» – (єдиному Богові честь і хвала):

Усе мирське, суєтне в безвість кане –

Латиною гласять Домінікани –

Щойно заблиснуло, а вже – історія…

Лиш Богові – нетлінна честь і gloria. 

 

Розмовляла Оксана Лісна 

Фото Петра Ткачишина

 


Читайте також:
+
Щодня наша команда працює над тим, щоб інформувати Вас про найважливіше в місті та області. За роки своєї праці ми довели, що «Твоє місто» - це медіа, якому справді можна довіряти. Долучіться до Спільноти Прихильників «Твого міста» та збережіть незалежне медіа для громади. Кожен внесок має значення!