Фото: Софія Шавранська

Фото: Софія Шавранська

«Підпільні» матрьошки. Як у Львові заробляють на російській символіці

5377 0
У Львові на площі Ринок у ятках із сувенірами продають матрьошок – знайомий з радянських часів російський символ. Tvoemisto.tv дізналось, хто їх купує, що думають про таку торгівлю продавці та звідки ж, насправді, походить ця лялька розбрату.

Кілька днів тому я гуляла центром Львова і побачила на площі Ринок сувенірні ятки, де продають магніти, ручки, обкладинки для паспортів, тарілки з петриківським розписом і … матрьошок. Або матрійки, як їх тепер називають.

«Скільки коштують ваші матрьошки?», – питаю у продавчині однієї з яток.

«Ці – по 200, ці – по 720, є по 1250 і найдорожчі – по 2500. Матрьошки ручної роботи завжди дорожчі», – відповідає жінка.

Йду далі, оглядаю всі ятки на площі Ринок і знову бачу матрьошок. На деяких прилавках їх лише по кілька, на інших – більше. Продавці кажуть, що виставили, бо є попит.

Читайте також: Сьогодні – річниця депортації кримськотатарського народу. У Львові презентують фотовиставку

У наступній ятці вони коштують від 250 до 650 гривень – чим більше ярусів у кожній матрьошці, тим вона дорожча. Продавчиня каже, що найчастіше їх купують турки і поляки, великий попит був ще до карантину.

Нагадаємо, що уперше Tvoemisto.tv побачило у ятках на площі Ринок матрьошок ще наприкінці квітня. Тоді ми звернулись із цим питанням у міськраду. Директор департаменту «Адміністрація міського голови» Євген Бойко стверджував, що місто говорило із підприємцем, який має дозвіл на встановлення яток у центрі міста, і в «ультимативній формі повідомило, що це потрібно забрати».

Питаю в однієї з продавчинь, чи міська влада зверталась із тим, аби матрьошок прибрали. Каже, що нічого такого не чула, але власник сказав, що на прилавок потрібно виставляти лише кілька екземплярів, аби ніхто не бачив, що їх багато. Попри це, бачу у ятці на видному місці близько 30 матрьошок.

«А чому нам мали робити якісь звернення від міста? Це що, російська символіка?», – недружелюбно питає продавчиня, хоч я ще жодним словом про це не згадала.

Жінка каже, що у Львові на матрьошок є попит, то чому б їх не продавати, якщо люди самі про них питають.

Продавчиня іншої ятки також каже, що матрьошки нині популярні – навіть популярніші за петриківський розпис, вироби з яким здебільшого купують канадійці, французи та іспанці. Жінка говорить, що найбільше невдоволення щодо продажу матрьошок висловлюють старші львів’яни.

Читайте також: До війни – всього 1300 кілометрів. У Львові встановили символ боїв за Дебальцеве

«Переважно якісь дідусі та бабусі, які виступають категорично проти «союзу», можуть висловлювати своє невдоволення. Більше ні від кого не чула», – додає вона.

Сувеніри з петриківським розписом

Пішли в підпілля

Учора, 17 травня, Tvoemisto.tv знову телефонувало в міськраду щодо матрьошок. Зазначимо, що вже сьогодні матрьошок у ятках не видно – їх почали ховати за прилавок.

Дорогою на роботу, ще раз оглядаю ятки – таки немає. Підходжу до продавчині і питаю, чи не бачила де, бо шукаю на подарунок. Жінка заводить мене за ятку і показує «склад» матрьошок під прилавком.

Читайте також: Після звернення Tvoemisto.tv із продажу на площі Ринок пообіцяли забрати матрьошок

Раніше Tvoemisto.tv спілкувалось із арт-директоркою компанії «Львівські ярмарки» Ольгою Гренюх, за словами якої, у їхньому договорі з міською радою уже 5 років прописана заборона на продаж матрьошок у Львові на будь-які свята. Утім, цього року підприємство яток не встановлювало через карантин. Ятки під львівською Ратушею 20 квітня розпочали монтувати, як пояснили у міськраді, як елемент літнього майданчика, розташованого поруч, тож окремого дозволу вони не потребують – їх встановили відповідно до паспорту, за яким погоджений літній майданчик.

«Діти бавляться»

Іду з площі Ринок далі. Заходжу в крамницю із сувенірами неподалік. А тут – ще більше матрьошок. Їх там десятки: є великі, малі, закарпатські і турецькі.

«Ті матрьошки, що ніби під російський стиль, насправді турецькі. Нам їх звідти привозять. А ці – закарпатські», – розповідає продавчиня крамниці.

Питаю, чи є на них попит. Жінка каже, що матрьошок купують часто – переважно турки і поляки. На питання, чому туристи у Львові купують саме ці сувеніри, припускає, що «діти бавляться».

«Це як конструктор, розумієте, дітям цікаво збирати і розкладати ці матрьошки, тому навіть українці їх купують. Також можна гарно у сервант розкласти, ну це ж не в Росії придумано, а в Японії, чому б не купити?», – додає вона.

Після прогулянки телефоную по коментар до кількох львівських художників та історика мистецтва із Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. Питаю, чи можуть вони розповісти про походження матрьошок. Відповідають, що «нічого не знають і знати не хочуть». Шукаю інформацію в мережі.

То все ж – чия матрьошка?

Про японське походження матрьошки пишуть на багатьох туристичних сайтах, а також у Вікіпедії, що посилається на російського сходознавця. Так, наприкінці ХІХ століття у сім’ю російських промисловців Мамонтових привезли нагострену фігуру Фукурокудзю з Японії, що складалася з двох половинок, які роз’єднувались, а всередині була ще одна така, вже менша, фігура. Загалом було п’ять фігурок.

У Японії ця лялька уособлює божество Бодгідгарма і її називають дарумою. Зазвичай їх розмальовують червоним, деколи – зеленим, жовтим і білим кольорами. Таким лялькам японці малюють бороду, вуса та очі без зіниць, вони не мають ніг та рук, бо, згідно з легендою, кінцівки Бодгідгарми атрофувалися після дев’яти років медитації.

Японська лялька «дарума»

Російська матрьошка має зовсім інший стиль, кольори, символіку та дещо іншу форму, тому лише за одним зображенням японської даруми можна зрозуміти, що в Україні продають матрьошок, зроблених у російському стилі.

То яка різниця?

Продавчині у ятках на площі Ринок впевнено називають матрьошку мотрійкою, ніби вважаючи, що назва іграшки знівелює той факт, що матрьошка – один із найпопулярніших російських символів.

З початком війни матрьошки в Україні стали символізувати російську агресію та зображувались на знак бойкоту російських товарів. Тоді виник флешмоб «Не купуй російське!», а сотні волонтерів поширювали листівки із зубатими матрьошками, щоб донести інформацію про антиукраїнську політику Кремля.

Сьогодні ж, коли війна із російським агресором триває уже сім років, про зубатих матрьошок у Львові забули, а традиційні російські ляльки впевнено «усміхаються» із яток в центрі міста.

Софія Шавранська

Фото авторки

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Міські акценти

+
Щодня наша команда працює над тим, щоб інформувати Вас про найважливіше в місті та області. За роки своєї праці ми довели, що «Твоє місто» - це медіа, якому справді можна довіряти. Долучіться до Спільноти Прихильників «Твого міста» та збережіть незалежне медіа для громади. Кожен внесок має значення!