фото авторок
Бандера досі «воює». Руслан Забілий про культ Перемоги та маніпулювання минулим
Кабінет директора «Тюрми на Лонцького» – колишня камера. Заґратовані вікна, стара дерев’яна підлога. Коли вісім років тому Центр досліджень визвольного руху облаштував у колишній в’язниці, якою користувались польські, нацистські та радянські спецслужби, національний музей-меморіал жертв окупаційних режимів, тут вирішили залишити все як було. Тепер кабінет 42-річного дослідника історії ОУН-УПА Руслана Забілого завалений документами та книжками. З портрета на стіні дивиться молодий чоловік. Ні, не Бандера і не Шухевич (хоча обоє були ув'язнені у тюрмі на Лонцького).
– Це Микола Арсенич. Він імпонує мені як людина, – каже Руслан Забілий. – Це творець служби безпеки ОУН, який провів чимало контррозвідувальних операцій і протистояв НКВД. Надзвичайна людина.
Після екскурсії до закритої частини архіву, де реставратори працюють з унікальними документами, Tvoemisto.tv розмовляє з Русланом Забілим про історичну пам'ять та маніпуляції з нею, культ Перемоги та ідею демонтувати монументи радянським воїнам, роботу Центру досліджень визвольного руху та людей, які чинять спротив декомунізації.
– Я особисто знайомий з тими людьми, які в 50-х – 70-х роках утримувались у цій камері, – розповідає директор. – Один із них зараз живе в Канаді й навіть передав нам свій архів документів про дисидентський рух. Це Микола Дубас, суджений за участь у молодіжній підпільній організації. 2009 року, коли музей відкрився, було психологічно важко звикнути до тюремної атмосфери. Але ми звикли. Облаштовуючи свої робочі місця, намагались мінімально втручатись в автентичність тюрми. Ремонту тут не було й нема. Можна було б поставити пластикові вікна, але ми вирішили, що все має залишитись як є.
Хто й навіщо приходить до музею?
Приходять люди різного віку й соціального статусу – школярі, студенти, митці, військові, історики. Для школярів маємо окремий проект, де говоримо про пам’ять, права людини, боротьбу за свободу. Коли йдеться про подолання наслідків тоталітаризму, то наш музей має бути не лише величезним артефактом, який можна побачити, а й комунікаційним майданчиком. Приходять і режисери, художники. Свого часу у в’язниці знімався фільм «Жива», а зараз тут працюють актори театру Заньковецької. Поки що не хочу розкривати їхні плани – нехай самі розкажуть.
Чим займається дослідницький центр музею?
Очевидно маєте на увазі Центр досліджень визвольного руху. Це громадська науково-дослідницька організація. Коли йдеться про повстанські архіви, наше головне завдання – зберегти їх і зробити доступними для суспільства, бо вони глибше розкривають локальну історію. ЦДВР об’єднує багатьох істориків з України. Ми записуємо спогади людей, ведемо пошукову роботу, намагаємось розробляти туристичні маршрути, відновлюємо місця пам’яті. Вже третій рік обстежуємо територію подвір’я тюрми, проводимо розкопки. Раніше не мали такої змоги – влада не дозволяла. Окрім масового захоронення знищених енкаведистами людей були й інші знахідки. В одній із траншей ми знайшли місце, де працівники КГБ спалювали документи: дані про людей, які були ув’язнені або загинули. Жодної інформації з спопелілих залишків документів дізнатись неможливо, але вони цінні як музейний артефакт і є свідченням того, що 1991 року КГБ нищив докази своїх злочинів.
Один із найбільших наших проектів – електронний архів визвольного руху. Це спільний проект ЦДВРу, музею, ЛНУ та інших установ. Ми вважаємо, що документи, пов’язані з діяльністю карально-репресивної системи, мають бути доступні для всіх охочих знайомитись із першоджерелами. Зараз в архіві понад двадцять три тисячі документів. До нас звертаються члени сімей, чиї родичі брали участь у визвольному русі, воювали чи постраждали від репресій. Звертаються й дослідники й науковці – як із країн, які належали до соцтабору, так і західноєвропейські, які цікавляться життям за колишньою залізною завісою. Це не обов’язково історії репресій: часто вивчають повсякдення, наприклад, як режим впливав на формування молоді.
Що найбільше дивує іноземців у нашій історії?
Мені здається, вони ловлять себе на думці, що їхні уявлення про комуністичну систему збудовані на ілюзорних уявленнях. Свого часу Радянський Союз нагодував світ пропагандою, що сформувала його імідж, а поряд з тим породила деякі стереотипи. Тепер західні історики приїжджають сюди, заглиблюються в документальні пласти, спілкуються з учасниками подій, із дослідниками й можуть зовсім інакше оцінити те, що тут відбувалося.
Як відкриті архіви радянських спецслужб допомагають у процесі декомунізації?
Коли йдеться про злочин, не можна приховувати його характер і обставини. Не так давно ми дізналися, що напередодні Голодомору відбулося п’ять тисяч повстань. Тобто селянство чинило опір радянській системі, а його нищили голодом. Ми довго не знали подробиць трагедії в Чорнобилі: що сталося, що передувало аварії. Відкритість архівів дає нам більше інформації, щоб ми усвідомили масштаби трагедії та зробили висновки. В інших європейських країнах колишнього соцтабору архіви відкрили вже давно. В нас ці процеси почалися 2008 року, коли почали говорити про доступ до інформації. Але справжній прорив стався в 2014 році: історики отримали набагато більше можливостей працювати з документами спецслужб. Думаю, якби архіви відкрили 1991 року, можливо, ми не мали б тепер проблем, пов’язаних із анексією Криму та війною на Донбасі.
Чи не розкололо б це суспільство пострадянської України?
Очевидно, що для людей, що народились і сформувались як особистості в Радянському Союзі, це могло бути психологічною травмою. Але не катастрофою. Тільки в тоталітарному суспільстві діти й онуки відповідають за гріхи своїх батьків і дідів. У правовому кожен відповідає за себе. А жертва має право знати імена своїх катів. У Литві, Чехії, Польщі, Німеччині та інших країнах, архіви відкрили давно, й ніхто від того не помер – громадяни почуваються комфортно. Жодних конфліктів чи розколу суспільства на ґрунті доступу до архівів комуністичних спецслужб у цих країнах не сталося. Зробили справу й відійшли від тоталітарного спадку. А побоювання, що хтось когось буде переслідувати – це вже маніпуляції, страх перед минулим, який треба подолати. Закриті архіви вигідні тим, хто боїться їх відкриття й тим, хто хоче маніпулювати суспільством, позбавленим знань про минуле – перш за все, Росії. Там архіви залишили закритими ще мало не на сімдесят років. Тепер Кремль може творити легенди, вилизувати фасади старих радянських міфів.
Чи змінили б ви щось у політиці декомунізації?
Є речі, які потребують широкого обговорення. Наприклад, історичний календар: восьме березня – вихідний день чи робочий? Які смисли залишити, яку конотацію – свято весни й невідомо чого чи міжнародний день боротьби жінок за свої права? Є багато речей, які треба кардинально змінити. Один із наших національних інструментів – це граблі. Ми стільки разів на них наступаємо, що колись маємо вже поставити крапку. І в цьому сенсі кажу про подолання наслідків тоталітаризму. Декомунізація має відбуватись у багатьох сферах. Скажімо, в освіті, збройних силах України. Радянська спадщина й риторика побудовані на тому, що ми маємо кудись іти й нести мир, а не відстоювати власні кордони. Мають змінитись архаїчні найменування і традиції, ніяк не пов’язані з Україною. Нещодавно група спеціалістів, істориків і геральдистів створила військовий одяг з українськими мілітарними елементами – він ближчий нам. Є інші напрямки, в яких треба працювати роками.
Як ви ставитесь до ідеї демонтувати Монумент Слави на Стрийській і встановити натомість монумент загиблим у війні на Донбасі?
Мені особисто імпонує ця ідея, але не зовсім подобається шлях, яким пропонують її реалізувати. Чомусь ця проблема занадто починає політизуватися. З огляду на прояви гібридної війни дивно, чому проблема підіймається напередодні восьмого травня, а не за місяць після того чи за півроку. Інша справа, що цей монумент не підпадає під дію закону про декомунізацію, тому це питання має вирішитись у загальному порядку: звернення до депутатів, громадські обговорення, вивчення проблеми і рішення – демонтувати чи ні, як демонтувати й куди перемістити. Думаю, ідеально було б перемістити монумент до музею тоталітаризму, де подібні монументи та пам’ятники хочуть зібрати.
Чи треба, на вашу думку, зберігати в Україні пострадянський культ Перемоги?
А що таке перемога? Ми часто вживаємо якісь терміни, не замислюючись над їхнім змістом. Що таке перемога? Кого? Над чим? Заміна тоталітарної нацистської системи на радянську тоталітарну? Які результати перемоги? Радянський Союз «переміг» і нав’язав країнам, які взяв під контроль, тоталітарний режим. Згадаймо угорські події 1956-го і чехословацькі 1968-го, революції кінця 80-х – початку 90-х. Яка ціна перемоги? Чи варто говорити про неї як таку? Війна – це трагедія, тож потрібно згадувати всіх солдатів і цивільних, що загинули: віддати їм шану. Війна забрала мільйони життів. Чи є хтось при здоровому глузді, хто святкує трагедію.
День пам’яті і примирення 8 травня – європейська традиція. Поруч із цим залишається традиція святкування 9 травня. Але я думаю, що з роками ця дата відійде в минуле. До 1965 року її не відзначали, поки Комуністична партія не вирішила запровадити нове свято. Сенс цього свята залишається агресивним і, на мою думку, цинічним щодо людей, загиблих на війні. На парадах щороку більшає людей, які вдають ветеранів, хоча справжнім учасникам війни вже за вісімдесят або дев’яносто, й вони навряд чи підуть парад. А ті, хто сидів у глибоких тилах, зараз найбільші здобувачі перемоги.
Інша сфера, навколо якої зараз чимало маніпуляцій – історія українсько-польських відносин. Чому, на вашу думку, зараз так загострилась ця дискусія?
Політики завжди мають спокусу маніпулювати складними питаннями минулого. З останнього можемо згадати руйнування пам'ятника повстанцю в Польщі: він простояв двадцять три роки й нікому не заважав. Дії польських крайніх правих чи проросійських сил спонукають думати, що частина польського суспільства так і не зробила висновків щодо загрози рецидивів тоталітаризму. В Україні також псували пам'ятники, наприклад, у Гуті-Пеняцькій, Києві та інших місцях. Зрозуміло, що це сплановані провокації, а не дії звичайних людей. Патріоти України зараз відстоюють цілісність і незалежність України на фронті, а не бігають по лісах, плюндруючи пам'ятники. І на Заході, і в нас не завжди розуміють, що війна, яка точиться на Донбасі, робить нас, з одного боку, чутливими до історії, а з іншого – терпимими до минулого. Українці не будуть витрачатись на руйнування пам'ятників, коли щодня ховають своїх загиблих на фронті. Попередні 10-15 років таких провокацій не було, тому це виглядає не дуже зрозумілим і говорить про те, що Росія намагається посварити поляків з українцями. Питання в тому, наскільки ми притомні, щоб цього не дозволити.
Аналітики й політологи говорять про сильні російські впливи у Польщі. Чи готова ця країна чинити опір, чи піддасться цим впливам? Те саме стосується Франції, Чорногорії та інших країн. Розхитування внутрішньої ситуації в європейських країнах, руйнування системи європейських цінностей – частина російської гібридної агресії. Зараз не обов’язково йти танковими колонами через усю Європу: економічні інструменти, пропаганда, малобюджетні силові акції набагато ефективніші за прямі бойові дії.
З боку критиків України в Польщі лунають закиди, що, мовляв, в Україні існує культ Бандери та інших лідерів повстанського руху. На вашу думку, це правда?
Це неправда. Нема в нас культу Бандери. Питання в тому, наскільки часто образом Бандери маніпулюють і наскільки щиро говорять про проблеми минулого історики та суспільство. Я б не хотів, щоб Бандеру сприймали як ідола чи героя в білих рукавичках на білому коні, бездоганного. Він однозначно таким не є. Однак також неправильно демонізувати Бандеру й сприймати його як злочинця. Спостерігаючи за дискусіями, я ловлю себе на думці, що Бандеру зображають уже страшнішим за Гітлера. Це маніпулятивний прийом – безпідставні узагальнення, підміна фактів. Бандера – історичний діяч, політик зі своїми позитивними й негативними рисами, із суперечливим характером, революціонер, харизматичний лідер поневоленого, воюючого за свободу народу. Ми знаємо про нього дуже мало. Він, як і багато інших, обліплений міфами, які треба прибрати й побачити під ними людину. Особисто для мене Бандера є героєм і прикладом для наслідування у боротьбі з ворогом за право жити вільним життям у вільній країні. Бандера досі «воює». Особливо він дратує тих, хто має проросійські погляди, шкодує за розвалом Радянського Союзу чи є носієм лівих поглядів.
Зараз українські та польські історики активно обговорюють операцію «Вісла». Нещодавно виповнилось сімдесят років від початку депортації українців Закерзоння. Як Україна повинна реагувати на цю річницю?
На мою особисту думку, це був воєнний злочин, учинений польською комуністичною владою та армією проти української національної меншини. Чи можна це вважати етнічною чисткою – питання дискусійне, на нього мають дати відповідь юристи, які працюють із міжнародним правом і набагато краще знають це питання. Та я не поділяю думку, що є народи-злочинці і народи-жертви. Ігри в такі технології небезпечні. У злочині винна не вся нація, а конкретні люди. Те саме стосується й міфу народу-переможця, який завзято культивується в Росії. Мовляв, ми, росіяни принесли мир і радість усій Європі, а отже, маємо тепер право їй диктувати. Усе це – сучасні політичні технології, які активно використовують в умовах гібридної війни. Я прихильник того, щоб комуністичний режим, зокрема такий його різновид як сталінізм, був засуджений так само, як це у свій час сталося з нацизмом.
Підготували Дар’я Проказа і Яна Проценко
Міські акценти
- «Зміна управління містом може потроїти довоєнний бюджет Львова»
- «Для візочника у Львові є два варіанти – дім і балкон». Що можна змінити?
- Де у Львові побачити копію дохристиянської писанки
- Що буде на місці «Добробуту» у Львові. Нові подробиці давньої історії
- Будинок з історією. Як колишній парафіяльний дім став приватним
- «Із грішми проблем нема». Коли у Львові добудують сміттєпереробний завод
- Із трамваєм чи без. Як планують змінити вулицю Миколайчука
- Паркування у Львові. Що змінилось та де найчастіше штрафують
- Наскладали дров, купили генератор. Як ОСББ Львова готуються до зими
- Без хліба, світла і зв’язку. Як Львів пережив ракетні удари
- «Маємо нову тенденцію». Як змінилася ситуація з орендою житла у Львові
- Білозора чи Вакарчука? Як у Львові перейменують вулицю великих математиків
- «Реально небезпечно». Що робити з електросамокатами у Львові
- «Крапля в морі». Чи вдалося зберегти туризм у Львові попри війну
- «Укрзалізниця» передає лікарню в центрі Львова. Що там буде
- «Це терапія, яка допомагає». Чи варто було проводити Свято музики у скорботний день
- З якими назвами вулиць у Львові ми попрощаємося
- «Треба йти до школи!» Яким буде навчання у Львові з 1-го вересня
- «Не буде червоної доріжки». Чи виграє львівський бізнес від скасування мит на товари
- Чи справді у Львові готові будувати квартири із кімнатами захисту
- Місто-фортеця, або Чим є Львів для путіна
- «На вас чекає смерть за Бучу, Ірпінь, Київ…» У Львові зняли відео, через яке виник скандал
- Як Львів підготувався до можливого нападу Путіна
- Як бізнес у Львові реагує на повідомлення про імовірний напад Росії
- Як отримати відшкодування за розірвані колеса через ями у Львові. Пояснення юриста
- Так продовжуватись не може. Як покращити онлайн-навчання у львівських школах
- Готель на ринку, або Коротка історія «Добробуту» у Львові
- Е-квиток у Львові. Усе про картки, ціни, пільги
- На вершині – пішохід. Що передбачає Піраміда мобільності у Львові
- Перехоплювальні паркінги, е-квиток і безпечні дороги. Що робитиме Львів для покращення мобільності
- Недовіра директорці. Що відбувається у львівському ОХМАТДИТі
- День Х. Коли у Львові запрацює е-квиток і чому не з 13 січня
- Замість автобусів може бути поїзд, або Що змінить у Львові електричка
- У Львові розробили перший тролейбус з автономним ходом. Навіщо він місту та куди поїде
- Одна бригада, сім батальйонів. Як у Львові планують організувати оборону у разі наступу Росії
- «Не дати їм будувати, щоб до них підходили всякі жулікі». У Львові виник скандал через будову на Княгині Ольги
- У яких районах Львова потрібне нове житло та чим виділятися на ринку первинного житла сьогодні
- «У Львові варто будувати кампуси». Що відбувається на львівському ринку нерухомості сьогодні
- «Україна для Росії пріоритет номер один». Аналітик – про можливе російське вторгнення
- «Далі знову буде ескалація». Аналітик про загрозу російського вторгнення
- «Зараз маємо пік». Як змінилась ціна на квартири у Львові
- «Думав, вона послизнулась». Водій маршрутки каже, що не зрозумів, що наїхав на монахинь у Львові
- Все можна робити швидше? Хто та як проєктує львівські вулиці
- Львів готує план, щоб повернути дітей до школи. Як це відбуватиметься
- «Посидіть дома, почитайте книжку». Андрій Садовий про нові обмеження у Львові
- На межі життя і смерті. Що відбувається та хто платить за лікування у лікарні швидкої допомоги
- «Нас зробили крайніми». Що у Львові з вакцинацією вчителів та як дають раду інші міста
- «Ми перестали розуміти, чого хоче покупець». Важливі думки після BookForum у Львові
- Як «спорт поза політикою» стає зброєю проти України
- Біля парку і за 15 хвилин до центру Львова. Які переваги пропонує ЖК Safe Town
- Моцарт виглядає для вас чужинцем, але дайте йому час
- Збережуть чи забудують. Що буде на території кераміко-скульптурної фабрики у Львові
- Усі чекають на апеляцію. Як розгортається справа шести засуджених поліцейських у Львові
- Чи справді спорт поза політикою. Як зреагували на позицію львівського спортсмена Горуни
- «Маємо прийняти нову реальність». Олексій Коган про Leopolis Jazz Fest
- Місто, де можна розвивати мистецькі ідеї. Ніколя Фасіно про «Французьку весну» у Львові
- «Караван історій». Що буде із кінотеатром у Стрийському парку
- Вода в місті. Як річка Зубра впливає на львів'ян і як її врятувати
- Квіти на руїнах. Що можуть збудувати у лісопарку «Погулянка»
- Як у Львові оновили унікальну браму в будинку, де жила дружина Грушевського
- «Підпільні» матрьошки. Як у Львові заробляють на російській символіці
- Як оплатити за воду, не виходячи з дому. Детальна інструкція
- Законсервований простір. Чого бракує культурі і відпочинку у львівському парку
- Так триває історія. Як демонтаж Монументу Слави у Львові змінює сенси територій
- Від підземелля до небес. Що унікальне можна побачити в соборі святого Юра у Львові
- Як не купити «проблемну» квартиру і чи реально повернути гроші. Розмова з юристом
- План на Великдень. Як церкви у Львові уникатимуть скупчень вірян
- Чи справді можна вакцинуватись залишковими дозами. Журналістський експеримент
- Навколо автовокзалу. Як врятувати від депресії новий район на околицях Львова
- Тут живе дух Львова. Чи зникне з мапи міста кінотеатр «Коперник»
- За тиждень Великдень. Як волонтерки у Львові напекли пів тисячі пасок для військових на Сході
- Епіфаній теж просив. Як у центрі Львова будують храм. Оновлена візуалізація
- Мистецький дух і дірява підлога. Як це – жити в будівлі театру в центрі Львова
- Забуте і нове. Як може змінитись обличчя Львова за кілька років. Візуалізація
- Мені треба тільки житло, розумієш? Історії непомітних
- Як занепав «символ Львова», або Чи зміниться щось на Стрийському автовокзалі
- Як у старі добрі часи. Хто такі садівники Львова і для чого вони місту
- «Пустіть в туалет!» Як це, коли у Львові не працюють громадські вбиральні
- Воля і розрахунки. Що потрібно, щоб запустити у Львові міську електричку
- Шлях вакцини. Як у Львові зберігають і перевозять «щит» від коронавірусу. Репортаж
- На невеликі квартири у Львові ціна зросла. Що змінилось на ринку нерухомості у час пандемії
- Продукти з'їмо самі. Як ресторани у Львові пішли на новий локдаун
- Весняне дежавю. Коли у Львові можуть ввести локдаун
- Два тижні на збір. Що буде із солодощами і кавою з переходу на Митній
- Два Львова. Як минуло перше онлайн-обговорення здорожчання проїзду в міському транспорті
- Тут живе дух Львова. Як дають собі раду бар «Корівка» і «Пиріжкова» на Словацького
- Як привчити львів’ян прибирати за своїми домашніми улюбленцями
- Без бюджету та з виконкомом. Як на сесії домовлялись депутати і Андрій Садовий
- Кав’ярні для чоловіків, цукерні – для жінок. Розваги і торгівля у Львові сто років тому
- Затори у Львові. Чому світлофори в місті працюють так, а не інакше
- Чемні/хамовиті. Громадський активіст про те, як паркуються у Львові та Києві
- Куди зникає дух Львова. Справа магазину на Краківській
- Викинули продуктів на сотні тисяч. Як бізнес у Львові пережив другий локдаун
- Берлін у центрі Львова. Як після реставрації виглядає брама на Князя Романа
- Труднощі перекладу? Що не так із українською мовою у Львові
- Автобуси і політика. Чому Садовий запитує у львів'ян, у кого місту купувати транспорт
- Новий рік та Різдво у Львові сто років тому і сьогодні. Історія, фото
- Дожити до ста. Дві історії довгожителів Львова
- Львівська ОТГ офіційно запрацювала. Як пройшло передноворічне засідання депутатів
- Бруківка, асфальт, камінь і знову бруківка. Сім п'ятниць вулиці Бандери